Încercarea de a crea un Consiliu al Siguranței Pacientului vine într-un moment dificil pentru sistemul de sănătate din România, care se află într-un proces de restructurare, fiind unul învechit, în care nu s-a mai întâmplat nimic deosebit în ultimii 50 de ani, un obiectiv important fiind construcția unui spital care să reprezinte România.
A fost avertismentul lansat de Academician Prof. Dr. Dan Mircea Enescu, vicepreședintele Academiei de Științe Medicale, în cadrul celei de-a de-a cincea ediții a dezbaterii dedicate siguranței pacientului. Evenimentul a fost organizat de ANMCS, în parteneriat cu Oameni și Companii, pe 19 februarie, la Hotel Hilton Garden Inn Bucharest Old Town.
”În prezent, cabinetul medical individual abia supraviețuiește, policlinicile nici nu există, iar spitalele supraviețuiesc unor presiuni deosebite: sociale, juridice, de reorientare de a privi statutul medicului etc. Noi le cerem calitate, dar pentru toți este o mare provocare, pentru că ei încearcă, în primul rând, să supraviețuiască. Ori declararea unor erori înseamnă complicații, procese sau alte urmări. Este un sistem învechit, în care nu s-a mai întâmplat nimic deosebit de 50 de ani, în condiții de tracțiuni asimetrice și care se reconstruiește din bucăți. Nu există etaloane obiective aici. Încercarea de a constitui acest Consiliu este teribilă, este un început, dar să cerem calitate, în funcție de ce pot da ei, nu de anumite standarde impuse. Vreau să vă asigur că Academia sprijină calitatea”, a arătat academicianul Dan Mircea Enescu.
”Vorbim de spitale care se prăbușesc, dar nu le putem dărâma pe toate. Noi vrem calitate de la niște unități care respiră prin osmoză, abia supraviețuiesc. Ar trebui să vedem clar ce păstrăm și ce reconstruim. Eu cred că avem nevoie de un singur spital, care să reprezinte România!”, a mai spus Dan Mircea Enescu.
Una dintre concluziile acestor dezbateri referitoare la oportunitatea înființării formale a Consiliului Siguranței Pacientului se referă la necesitatea unei colaborări formale între asociațiile de pacienți și specialiștii din domeniul medical, în vederea optimizării procesului de interacțiune cu instituțiile publice din domeniul medical și în vederea fluidizării și creșterii transparenței deciziilor care pot îmbunătăți siguranța pacienților și accesul acestora la tratamente și medicații eficiente.