„Sindromul de burnout reprezintă starea de epuizare emoțională și de randament scăzut, care poată să apară în rândul celor care lucrează în domeniul serviciilor medicale, dar nu numai. Personalul medical, însă, în mod particular, experimentează disconfortul, mai ales din cauza expunerii constante la suferință, la pierderi, la doliu”, a declarat As. Med. Dr. Cristina Chiriac, în cadrul celui mai recent webinar din programul AM360: Managementul integrat al asistenței medicale. Webinarul, cu titlul „Calitatea vieții profesionale a personalului de asistența medicală”, a avut loc în data de 28 mai.

Dr. Cristina Chiriac este Asistent medical șef la Spitalul Clinic Județean de Urgență “Sf. Spiridon” din Iași și Evaluator servicii medicale în cadrul Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS).

„Stresul ocupațional apare când presiunea generată de cerințele de la locul de muncă devine excesivă și durează în raport cu resursele percepute, capacitățile și atitudinea de a-i face față. Există o diferență mare între stresul ocupațional și provocările de la locul de muncă, pentru că existența provocărilor poate stimula o persoană din punct de vedere psihologic și fizic și o poate încuraja să dezvolte noi competențe.”

Dr. Chiriac afirmă că factorii de stres pot fi împărțiți în două categorii, după cum urmează:

Factori individuali

  • perfecționismul;
  • sindromul „bunului samaritean”, apare atunci când o persoană nu știe să spună NU și este veșnic supra-implicată în problemele altora, încercând să le rezolve;
  • caracterul coleric;
  • tulburări de personalitate;
  • istoricul personal și familial;
  • abuzul de substanțe.

Factori socio-culturali

  • mediul stresant de la locul de muncă;
  • conflictele între efortul profesional și recunoașterea socială;
  • conflictele între carieră și cererile familiale;
  • dificultățile economice;
  • diferențele de mentalitate în mediul de lucru;
  • stereotipurile stres-boală și vârstă-boală.

„Fiecare dintre noi ne confruntăm cu probleme și chiar depunem eforturi foarte mari pentru a nu ne lăsa consumați de ele. Este foarte important ca problemele să nu ne definească, iar impactul problemelor asupra vieții noastre să nu ne distragă atenția de la lucrurile importante pe care le facem”, afirmă Dr. Chiriac, prezentând următoarele strategii de autoîngrijire:

  • Menţinerea unei rutine zilnice sănătoase;
  • Urmărirea satisfacției emoționale;
  • Păstrarea unor limite sănătoase între viaţa profesională şi cea personală;
  • Încrederea în colegi şi dinamica pozitivă cu aceștia;
  • Menținerea unor reţele sociale solide;
  • Elaborarea unui plan personal de autoîngrijire este un prim pas în direcţia corectă.

„Cu toate acestea, nu există un plan unic. Ceea ce funcționează pentru o persoană, poate să nu funcționeze neapărat pentru altă persoană. Prin urmare, este important să se creeze un plan de autoîngrijire individualizat”.

„Stabilirea unor limite sănătoase reduce stresul și, în cel mai rău caz, epuizarea.”

În continuare, Dr. Chiriac a evidențiat importanța stabilirii unor limite sănătoase, care are ca scop reducerea stresului: „Limitele sănătoase fac parte din stabilirea eficientă a limitelor în special în metoda de lucru zilnică, dar și în viața privată a persoanelor. Stabilirea unor limite sănătoase reduce stresul și, în cel mai rău caz, epuizarea. Stabilirea limitelor poate fi utilă, poate să ofere sentimentul de intimitate, de securitate și de certitudine.”

„Stabilirea limitelor interpersonale poate fi dificilă uneori, dar este foarte important să știm să spunem NU. Și uneori este și foarte greu să reușim să facem asta. Este foarte important să avem o dinamică constructivă și bazată pe încrederea echipei.”

Dr. Cristina Chiriac a menționat și rolul conducerii, precizând că aceasta trebuie să fie eficientă și empatică la toate nivelurile, pentru a garanta că personalul își poate contacta permanent superiorii.

„Aceste burnout-uri și epuizări își pun amprenta, în mod negativ, asupra muncii și asupra pacienților.”

Asistentul medical șef a precizat că în perioada pandemiei majoritatea unităților sanitare au pus la dispoziția personalului medical, accesul la psiholog gratuit: „ Au fost și linii telefonice deschise în care psihologii s-au oferit să asigure asistență specializată personalului medical”.

„Pe viitor, poate că ar trebui să se gândească decidenții noștri; așa cum foarte multe profesii au psihologul lor, al instituției, și medicii, personalul medical și toți lucrătorii din sănătate ar trebui să aibă acces la un psiholog atunci când simt că sunt într-o situație delicată”, concluzionează Dr. Cristina Chiriac.

___

Webinarul „Calitatea vieții profesionale a personalului de asistența medicală” este al treilea din cadrul  programului AM360: Managementul Integrat al Asistenței Medicale, derulat de Oameni și Companii.

Partener în promovarea evenimentului: platforma EventsMax.ro.

Programul AM360: Managementul Integrat al Asistenței Medicale este un program dezvoltat de Oameni și Companii și reprezintă un angajament pentru dezvoltarea continuă a practicilor de management și calitate în asistența medicală din România. Acest webinar marchează începutul unei serii de evenimente care vor aduce contribuții semnificative la dezvoltarea și îmbunătățirea domeniului.