În 2020, deschiderea unui telverde cu program 9-16 şi câţiva operatori umani în faţa unei avalanşe de întrebări legate de începerea şcolii, este în mod evident o soluţie neinspirată. De ce nu un chatbot implementat pe site-urile şi paginile de social media ale mai multor instituţii, care să fie activ nonstop şi să răspundă prompt la cele mai frecvente întrebări? Tehnologiile chatbot şi voicebot bazate pe Inteligenţă Artificială sunt deja mature şi pot gestiona sarcini dintre cele mai complexe, atât ca volum de interacţiune cât şi că structură a informaţiei.

Peste 5 milioane de elevi şi studenţi şi mult mai mulţi părinţi şi aparţinători aşteaptă cu nerăbdare începerea cursurilor. Dincolo de schimbările inerente fiecărui an şcolar, 2020 aduce şi ineditul adaptării la pandemia generată de coronavirus. Nevoia de informare  din surse oficiale (website-ul Ministerului Educaţiei, spre exemplu) atinge cote paroxistice, catalizată într-o bună măsură şi de conversaţiile furtunoase din cadrul grupurilor de părinţi de pe whatsapp sau alte canale social media.

Am vizitat site-urile mai multor organizaţii din sfera educaţiei de la Ministerul de profil la Inspectoratele şcolare, iar informarea publicului ţintă a rămas pe canalele tradiţionale: email şi telefon. Tehnologia modernă lipseşte, în ciuda potenţialului mare de gestiune cu succes a acestei activităţi. Ce informaţii caută vizitatorii pe site-ul unui Inspectorat şcolar? Locuri libere la grădiniţe şi şcoli, proceduri de înscriere/reînscriere, formulare tipizate, modul de începere al anului şcolar etc.

 

Cum ar putea fi utilizat un chatbot în acest context?

Cea mai importantă funcţionalitate a unui chatbot RolaxIT este capacitatea de identificare a intenţiei utilizatorului. Intenţia acestuia este captată prin intermediul ferestrei de chat şi procesată de aplicaţie. Odată ce intenţia este identificată, chatbotul va oferi un răspuns utilizatorului în funcţie de modul în care este programat. Astfel chatbotul are capacitatea să ofere un răspuns generic în baza unui scenariu predefinit, să ofere o serie de informaţii în baza datelor furnizate de utilizator (localitate, şcoală, vârstă etc) să ofere informaţii dintr-o bază de date după eventuală solicitare a unor credenţiale (nume de utilizator şi parola) sau să opereze o acţiune specifică prin interacţiune cu alte aplicaţii (spre exemplu să încarce un document sau să permită o înregistrare).

 

Care sunt beneficiile?

Câștigurile utilizării unui chatbot în mediul educaţional sunt uşor de identificat şi măsurat:

  • Disponibilitate 24/7
  • Promptitudine
  • Reducerea costurilor cu personalul blocat în aceste activităţi
  • Extinderea rapidă a volumului de informaţii oferite
  • Eliminarea timpilor de aşteptare
  • Integrare rapidă cu alte platforme
  • Replicare facilă

Dacă eşti interesat de subiect, citeşte şi articolul recent despre cum Chatboţii elimină cozile de aşteptare pentru suport

La nivelul unei şcoli sau universităţi, un sistem chatbot are capacitatea să ofere informații despre program, cursuri, decizii ale comitetelor directoare, program audienţe sau consfătuiri, să deruleze sondaje de opinie, să ajute elevii la instalarea platformei pentru cursurile online. În fiecare an, câteva mii de elevi susţin examenul de Capacitate, iar apoi merg la licee cu dosarele de înscriere. Un sistem chatbot poate gestiona ireproşabil procesul de înscriere a noilor elevi. Va prelua documentele necesare şi le va înregistra în sistemul instituţiei, va livra informații despre clasa alocată, diriginte şi profesori, manuale, orar etc, iar dacă va fi nevoie va pune elevul sau părinţii în legătură cu persoanele responsabile. Totul online, fără programare şi cu minim de efort. Un avantaj  major este că sistemele chatbot RolaxIT pot fi integrate pe orice canal digital este disponibil, inclusiv Twitter, Instagram, Whatsapp, cu un nivel ridicat de utilizare în rândul tinerilor.

Complementar serviciilor de transcriere şi traducere automată a înregistrărilor audio video, dezvoltate de RolaxIT sub brandul Scriptoman, pot fi de mare ajutor în procesul pedagogic. Cursurile susţinute online de cadrele didactice, sesiunile video derulate pe platforme precum Zoom, Webex, Teams pot fi înregistrate şi ulterior transpuse în fişiere text, pentru o mai bună prelucrare, editare, arhivare şi partajare cu elevii. Astfel, o serie de lecţii online se poate transforma uşor într-un curs text, manual sau chiar carte didactică.  Simplu şi eficient, fără timp pierdut cu urmărirea înregistrărilor şi transcrieri manuale. Orice şcoală îşi poate crea rapid o bibliotecă de cursuri în format text, ale celor mai apreciaţi profesori.

Acestea sunt doar câteva dintre scenariile de utilizare ale serviciilor RolaxIT şi Scriptoman în mediul educaţional. Sunt cu precădere la nivel administrativ pentru că aici presiunea pe instituţii este mare. Complementar însă, chatboţii şi automatizarea îşi fac loc şi în cadrul procesului de învăţare, unde pot ajuta profesorii în alocarea de teme, livrarea de informații complementare lecţiilor predate, sugestii de lectură etc. Este un domeniu nou şi fascinant, unde tehnologia are un orizont larg de aplicabilitate.