Dreptul pacientului de a fi informat

„Trebuie să înțelegem că pacientul are dreptul să fie informat. Zona de legalitate este obstrucționată în momentul în care cineva îmi spune «Nu-i spuneți informația asta». Pacientul trebuie să desemneze. E foarte greu să spui pacientului «Ia o foaie de hârtie, scrie pe cine desemnezi să afle despre cancerul pe care îl ai sau pe care nu îl ai»”, a explicat Conf. Univ. Dr. Dan Ulmeanu, Medic primar Chirurgie generală, Medic primar Chirurgie toracică și Șeful secției de Chirurgie generală a Spitalului NORD Pipera, în cadrul celui de-al optulea webinar al Programului CRED în Medicină, cu tema „Comunicarea veștilor rele în medicină: abordări empatice și protocoale eficiente”.

„Trebuie să livrăm adevărul în porții mici.”

Stabilirea și respectarea etapelor este foarte importantă: „Poți să oferi niște trepte în acest dialog, prezentând boala ca o potențială degenerare către cancer și între timp toată lumea se lămurește, inclusiv familia. Trebuie să ținem foarte aproape familia.”

În continuare, Conf. Dr. Ulmeanu a subliniat faptul că, întotdeauna, decizia este a pacientuluiPacientul este cel care trebuie să decidă despre boala lui, despre viitorul lui, despre ce va face el.  Gândiți-vă că familia îl protejează, el nu știe nimic, lasă toate lucrurile nerezolvate în familie, părăsește lumea asta cu toate lucrurile încurcate, pentru că el nu a știut că trebuie să-și facă ordine în viață. ”

„Lucrurile acestea, dacă nu reușești să le rezolvi la prima întâlnire, pentru că vor mai fi alte întâlniri, este bine să le construiești în etape și te orientezi și de la caz la caz și să vezi cât de repede ai putea să ai familia de partea ta.”

În încheierea intervenției, Conf. Dr. Dan Ulmeanu a menționat unicitatea fiecărui caz, subliniind rolul definitoriu al familiei în evoluția stării pacientului: „Idealul este să ai familia de partea ta, de partea pacientului, bineînțeles, și să creezi cu familia exact aceeași comunicare pe care o ai cu pacientul, empatică, persuasivă. Familia este un instrument important în ce se întâmplă mai departe, în evoluția pacientului la un tratament.  Trebuie să înțelegem că ne confruntăm cu o normalitate care nu poate fi desființată, dar poate fi ajustată, de la caz la caz.”

___

Webinarul Comunicarea veștilor rele în medicină: abordări empatice și protocoale eficiente a fost al optulea din cadrul Programului CRED în Medicină, derulat de Oameni și Companii, cu suportul NORD-Grupul Medical Provita.

Partener în promovarea evenimentului: platforma EventsMax.ro.

Programul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală. Pentru mai multe informații, vizitați www.credinmedicina.ro   .