”V-aţi asumat o misiune îndrăzneaţă, aceea de modernizare a sistemului de sănătate din România şi sper ca acest program să contribuie realmente la acea schimbare pe care cu toţii ne-o dorim”, le-a spus Consilierul de Stat, din cadrul Administrației Prezidențiale, Diana Păun, participanților la cea de-a șaptea ediție a întâlnirii bianuale a comunității CASPA – Comunitatea Asociațiilor de Pacienți, un eveniment cu tradiție, pus sub semnul ”Siguranței Pacientului”. Reuniunea a fost organizată de Oameni și Companii, marți, 19 martie, la Hotelul Novotel din Capitală.
”Sintagma ”Pacientul în centrul sistemului de sănătate” apare tot mai des în discursuri şi dezbateri publice. Ce înseamnă de fapt această sintagmă? Înseamnă siguranţa pacientului, înseamnă management integrat, de la prevenţie, la acces la tratament şi medicamente, şi până la asigurarea calităţii vieţii, înseamnă politici de sănătate bazate pe evidenţe, înseamnă finanţare adecvată, înseamnă respect”, a arătat Diana Păun.
”Aşa cum aţi observat, mi-am făcut un obicei în a urmări an de an concluziile Euro Health Consumer Index cu privire la performanţa sistemelor de sănătate, pentru a vedea unde se poziţionează România, comparativ cu anii anteriori, dar şi cu celelalte state. În urmă cu două săptămâni a apărut ediţia 2018. O concluzie a raportului este aceea că rezultatele reformei sistemelor de sănătate în state precum Polonia, Ungaria, România se lasă aşteptate. Concluziile raportului cu privire la România rămân aceleaşi cu cele din anii anteriori şi fac referire la discriminarea grupurilor minoritare (în special rromi) în ceea ce priveşte accesul la servicii de sănătate, structura învechită a asistenţei medicale, bazată pe asistenţa medicală spitalicească, corupţia din sistem. Punctajul obţinut de România este de 549 puncte dintr-un maxim de 1.000, ceea ce ne poziționează pe penultimul loc în clasament”, a mai spus reprezentanta Administrației Prezidențiale.
Potrivit acesteia, una dintre sub-categoriile Indexului o reprezintă Drepturile și informarea pacienților, iar ţara noastră are în 2018 un singur indicator în “zona roşie” şi anume dosarul pacientului accesibil online, faţă de anul 2017, când avea patru indicatori. “Implicarea organizaţiilor de pacienţi în luarea deciziilor” pare să se fi îmbunătăţit, potrivit Dianedi Păun, comparativ cu anul trecut, ”acesta fiind un rezultat îmbucurător, fiind de altfel şi unul dintre aspectele care a garantat succesul modelului olandez, ce a ocupat ani la rând prima poziţie în clasament”.
”Eu am mizat mereu pe o mai mare implicare a organizaţiilor de pacienţi, şi am exprimat cu fiecare ocazie susţinerea Preşedintelui României pentru acestea, fondată pe parteneriatul instituţional de nădejde pe care l-am dezvoltat. Vă asigur de consecvenţa mea în acest program pe care vi l-aţi propus”, le-a mai spus Cosilierul de Stat pacienților.
Întâlnirea bianuală a comunității CASPA – Comunitatea Asociațiilor de Pacienți a devenit, în timp, o oportunitate reală de a discuta problemele actuale ale sistemului de sănătate și de a încerca identificarea unor posibile soluții pentru creșterea rolului asociațiilor de pacienți, a vizibilității și vocii lor. Fiecare ediție CASPA aduce împreună mai mult de 100 reprezentanți ai asociațiilor de pacienți.
Partenerii principali ai celei de-a șaptea ediții au fost: Farmexpert, partenerul care a susținut proiectul chiar de la început, din iunie 2015, unul dintre cei mai importanti distribuitori de medicamente și parafarmaceutice din Romania si membru al Walgreens Boots Alliance (liderul mondial în industria farmaceutică și de frumusețe) și locul 1 în piața farmaceutică din România, din punct de vedere al profitabilității, Novo Nordisk, liderul mondial în producția de insulină și de medicamente pentru tratarea diabetului, Pfizer, una dintre cele mai mari companii farmaceutice la nivel mondial, care demonstrează de mai bine de 20 de ani în România că excelenţa în domeniul farmaceutic şi valorile Pfizer sunt aceleaşi pretutindeni, Alphega Farmacie, un concept inovativ, care reunește farmaciile independente din România, cu peste 600 farmacii înrolate în numai doi ani, din momentul lansării în România, Federația Asociațiilor Diabeticilor din România, una dintre cele mai vechi federații din domeniul sănătății din România, cu 19 asociații de pacienți membre. Partenerul instituțional al acestui proiect este Autoritatea Națională de Managementul Calității în Sănătate (ANMCS), instituția preocupată de asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului, prin standardizarea şi evaluarea serviciilor de sănătate şi acreditarea unităţilor sanitare.
Oameni şi Companii este o organizație de marketing, care derulează anual peste 50 de programe, în diverse domenii de activitate, furnizând soluții pentru un spectru larg de industrii și domenii de specialitate.