„Înainte, medicul era considerat un «semizeu» și ceea ce el spunea era «literă de lege», iar în comunicarea cu pacientul nu exista empatie; însă, în momentul de față, această paradigmă s-a schimbat, medicul trebuie să țină cont de câteva reguli mai speciale atunci când vine vorba de comunicarea cu pacientul”, a explicat Dr. Gabriel Crumpei, Medic Primar Psihiatru, Profesor asociat la Facultatea de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității „Al. I. Cuza” din Iași.

Dr. Gabriel Crumpei a fost unul dintre invitații primului webinar „CRED în Medicină”: valori fundamentale în relaționarea dintre profesioniștii din sănătate și pacienți, care s-a desfășurat în data de 28 noiembrie, pe ZOOM.

Medicul psihiatru a susținut în cadrul webinarului un minicursul intitulat: „Tehnici eficiente de comunicare și relaționare în context medical”, subliniind importanța atitudinii medicului în comunicarea cu pacientului: pantomimica, privirea ochi în ochi și tonul vocii.

„Când privim la cineva care se mișcă, așa-zișii neuroni oglindă din zona motorie sunt și ei stimulați, practic construim o simulare a mișcărilor celuilalt în creierul nostru. Deci, atunci când cineva suferă este simulată suferința și în creierul nostru”, afirmă cadrul didactic al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Orice medic are nevoie de o relație psihologică cu pacientul lui

Medicul psihiatru a subliniat importanța stabilirii unei relații psihologice între medic și pacient: „Ca și în psihoterapie, orice medic are nevoie de o relație psihologică cu pacientul lui și trebuie ținut cont de faptul că, chiar dacă pacientul are o vârstă venerabilă, boala sau suferința realizează o regresie de vârstă la orice, adică ne întoarcem la copilărie.”

Frica este generată de reacția de pericol

„Frica este generată de reacția la pericol – suntem dotați cu programe genetice care ne conduc la a reacționa atunci când suntem în pericol și atitudinea este de două feluri: luptă sau fugi. Ne naștem cu frici, cu anxietate și cu agresivitate.”

Empatia a fost adusă din nou în discuție de către Dr. Gabriel Crumpei: „Primul lucru pe care medicul trebuie să îl înțeleagă este că pacientul vine cu o stare psihică care poate ajunge la agresivitate, și, dacă nu pacientul, aparținătorii acestuia și este foarte important să fie tratați cu înțelegere și blândețe.”

Cum comunicăm un diagnostic dificil?

În încheierea intervenției sale, dr. Gabriel Crumpei a explicat cum trebuie comunicat un diagnostic dificil: „Comunicarea trebuie să aibă loc într-o atmosferă de compasiune, înțelegere și în același timp de fermitate, iar comunicarea informațiilor trebuie să fie clară, corectă și să ofere speranță. Dacă îl lăsăm fără speranță nu vom mai avea nicio șansă să fie alături de noi în încercarea de a-l trata.”

 

Webinarul „CRED în Medicină”: valori fundamentale în relaționarea dintre profesioniștii din sănătate și pacienți a fost organizat în cadrul platformei EventsMax.ro, cu suportul Nord-Grupul Medical Provita.

Programul CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală.

Pentru mai multe informații despre Program, vizitați www.credinmedicina.ro .