„În terapia intensivă situația este un pic necruțătoare, înveți pe propria piele cum să comunici mai bine. Comunicarea cu pacientul e foarte importantă și trebuie să știi cum să o abordezi, pentru că pacientul simte veștile rele”, a declarat Dr. Ovidiu Palea,  Medic primar Anestezie și Terapie Intensivă, specialist în Terapia Durerii și fondatorul NORD-Grupul Medical Provita. Declarația a fost acordată în cadrul celui de-al optulea webinar al Programului CRED în Medicină, cu tema „Comunicarea veștilor rele în medicină: abordări empatice și protocoale eficiente”.

„Atunci când vorbim despre comunicarea veștilor rele este evident că primul lucru la care ne gândim este cancerul și cum comunici un diagnostic de cancer. În terapia intensivă provocarea este majoră, pentru că sabia se află deasupra capului, într-o medicină defensivă cruntă”, a explicat primul medic din România certificat în Terapia Durerii de către WIP-World Institute of Pain și membru în Consiliul ESRA-Asociația Europeană pentru Anestezie Regională și Terapia Durerii.

„Când comunici veștile rele pacientului sau familiei, trebuie să te gândești cum ai vrea să primești astfel de vești. Ce ai simți dacă ai fi pacient sau aparținător? Este tot ce poate oferi un medic în contextul unor diferențe culturale și sociale între medic și pacient.”

Importanța empatiei

Dr. Ovidiu Palea a vorbit despre rolul empatiei în transmiterea veștilor rele în medicină„Sentimentul de vinovăție al familiei este ucigător. Ei trebuie să știe că au făcut tot ce puteau pentru cei dragi. Tu, ca medic, poți transmite această liniște familiei, să știe că ai făcut tot ce era posibil și că ești alături de ei. Acest lucru le dă o foarte mare încredere și schimbă modul de comunicare.” 

„Empatia este absolut critică, dar și modul în care prezinți informația.Este important să oferi informația cât se poate de clar, cu cuvinte foarte simple și evitând cuvintele ambigue. De exemplu,eu le spun pacienților: «Cancerele sunt diferite, nu plecați de la premisa că se moare, nu este cazul întotdeauna”, a completat Dr. Ovidiu Palea, menționând faptul că „O discuție de tipul acesta nu se face pe grabă, nu se face cu oameni care intră și ies din cabinet și trebuie să ai încrederea pacientului, pentru că altfel riști să-i faci un rău.”

Pacientul trebuie să știe că lupți împreună cu el!

„A câștiga încrederea înseamnă a discuta cu familia și cu pacientul, dar discuția trebuie să fie clară pentru toată lumea, pentru că aceștia trec prin niște șocuri emoționale.  Pacientul are nevoie să știe exact starea în care se află ca să lupte și are nevoie de suport. Este important să lupți împreună cu pacientul.” 

Medicul specialist în terapia durerii a subliniat și importanța diagnosticării precoce„Dacă ocolești diagnosticul, pacientul pierde foarte mult timp, n-are încredere și începe să facă doctor shopping; trec 2-3 luni și nu are un diagnostic, nu i-a fost făcută o biopsie, iar diagnosticul a avansat. În schimb, dacă ești direct, franc și empatic și oferi și soluții, într-o săptămână poți avea toate rezultatele și poți planifica un plan de luptă. ”

În încheierea discursului din cadrul webinarului, Dr. Ovidiu Palea a menționat importanța unei comunicări eficiente cu pacientul, precizând faptul că aceasta poate scădea inclusiv riscul unui potențial conflict:„A comunica în mod eficient cu pacientul, scade șansele unui potențial conflict, care ar putea escalada. Pentru că și noi suntem oameni, suntem stresați, avem probleme și de multe ori devine o rutină și, la un moment dat, ne putem pierde partea umană. Toți avem o limită. […] În momentele de genul acesta chiar trebuie să dăm tot, să venim cutoate resursele, cu toată energia noastră, pentru că sunt cele mai critice momente pentru pacient și pentru familia sa. Dacă nu gestionăm corect pot fi probleme foarte mari pentru pacient pe termen lung.”

Dr. Ovidiu Palea a transmis un îndemn participanților din cadrul webinarului: „Tratează pacientul așa cum ai vrea să fie tratați părinții tăi! Doar atunci poți să spui că ai dat TOT și că respecți valorile CRED!

___

Webinarul Comunicarea veștilor rele în medicină: abordări empatice și protocoale eficiente a fost al optulea din cadrul Programului CRED în Medicină, derulat de Oameni și Companii, cu suportul NORD-Grupul Medical Provita.

Partener în promovarea evenimentului: platforma EventsMax.ro.

Programul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală. Pentru mai multe informații, vizitați www.credinmedicina.ro .