Comunicarea este extrem de importantă, avem o parte umană și o parte formală a încercării de a preveni riscurile de cazuistică de malpraxis. Aceasta este una dintre afirmațiile avocatului Gabriel Albu, Managing Partner, Cabinetul de avocatură Albu Morar, oferite în cadrul celui mai recent webinar CRED în medicină. Webinarul cu titlul „Comunicarea eficientă și procedurizarea adecvată, măsuri complementare pentru prevenirea riscurilor de malpraxis”, s-a defășurat în data de 18 aprilie.
„Nu mă refer doar la partea de interacțiune strict umană, politicoasă ș.a.m.d., ci și la comunicarea profesional-corectă, ce constituie o fundație a prevenirii riscului ca un pacient nedumerit, nemulțumit să apeleze la căile juridice, chiar dacă o face în ideea de a-și lămuri nereușita unei proceduri medicale”, completează avocatul.
„Dacă acum vreo 10 ani, cazuistica care implica personalul medical viza predominant, să zicem 80%, chestiuni de corupție, acum lucrurile acestea sunt exact invers; problemele legate de corupție au devenit ceva mai rare iar, în schimb,o covârșitoare majoritate a cazuisticii ține de malpraxis.”
Gabriel Albu a menționat încă de la începutul intervenției sale că, în prezent, pacienții sunt din ce în ce mai conștienți de dreptul de a chestiona actul medical: „Au conștiința faptului că se poate întâmpla, iar în condițiile în care au dileme cu privire la calitatea actului medical, mai ales în context de probleme de comunicare cu clinica sau cu personalul medical implicat în chestiunea concretă, tind să apeleze foarte repede la mijloace juridice.”
În continuare, avocatul a abordat tema webinarului, făcând referire la câteva aspecte ce țin de cazuistică: „În materie civilă, zona foarte pronunțată de risc rezultă din aceea că standardul probatoriu este unul ceva mai scăzut și se formează o jurisprudență din ce în ce mai constantă în sensul angajării răspunderii financiare pentru malpraxis. Iar sumele acordate de instanțe devin din ce în ce mai mari. Tinde să rămână în urmă acea cazuistică mai conservatoare în care, pentru suferințe inclusiv de ordin medical, mai ales în dimensiunea daunelor morale, instanțele tindeau să acorde sume relativ mici. Mai nou, cazuistica începe să se abată din ce în ce mai mult de la principiile acestea conservatoare și, în funcție de tipul consecințelor, tinde să acorde sume din ce în ce mai mari; ne aliniem la zona occidentală de cazuistică civilă de malpraxis.”
„În cazurile de malpraxis, riscurile sunt semnificative și au două aspecte distincte. Pe de o parte, pentru un medic implicat, standardul de probă este mult mai înalt în instanța penală, ceea ce face mai dificilă obținerea unei condamnări. Totuși, pacienții nemulțumiți pot aduce probe și expertize medico-legale, chiar dacă nu dispun de foarte multe resurse financiare. Pe de altă parte, riscul de condamnare penală este foarte mare și poate avea consecințe grave, inclusiv restricționarea dreptului de practică medicală”, completează avocatul.
„Medicii specializați în chirurgie de mare risc sunt cei mai expuși.”
„Cei mai expuși sunt medicii chirurgi, în special cei din chirurgia de mare risc (cardiovasculară, neurochirurgie etc.). Evident că ne raportăm la eventuale consecințe foarte grave pentru pacienți, ceea ce atrage în caz de nereușită a unor proceduri (fie nereușită obiectivă, fie nereușită culpabilă) riscul ca pacienții sau aparținătorii să formuleze diverse tipuri de petiții”, a mai precizat Gabriel Albu.
Avocatul a prezentat anumite aspecte, care tind să amelioreze riscurile ca personalul medical să se confrunte cu petiții de malpraxis, indiferent că sunt civile, penale sau disciplinare. Aceste aspecte sunt influențate de:
- Latura umană, de comunicare: ”Nu mă refer doar la aspectul empatic al comunicării, ci mă refer și la aspectul complet și coerent al comunicării, ar fi foarte util mai ales în situațiile medicale foarte delicate, unde sunt implicate și emoțiile pacienților, ca această comunicare să se facă și cu aparținătorii lor, care pot să aibă un rol foarte important. Medicii care comunică mai mult, mai bine, mai empatic tind să fie mai puțin expuși la situații neplăcute, această latură umană și de comunicare este un plus foarte important, câteodată poate chiar determinant, dar asta nu înseamnă că rezolvă întotdeauna situația.”
- Partea de procedurizare: „Consider că ceea ce contează foarte mult este partea de procedurizare; încercarea de a documenta cât mai complet parcursul actului medical, de la partea de diagnosticare, la procedurile aplicate, la tratamentul post-intervenții. Juridic vorbind, o documentare cât mai exactă este fundamentală.”
„Actul medical în România este mult mai puțin procedurizat decât ce vedem în alte țări.”
Gabriel Albu a abordat și subiectul încrederii în sistemul medical, precizând că, în România actul medical este mult mai puțin procedurizat, comparativ cu cel din alte țări: ”Cred că și acesta este un factor foarte important ce generează posibilitatea existenței unei încrederi mai mici sau mai mari în sistem. Când pacientul percepe că a intrat într-un sistem foarte predictibil și în care înțelege ce i se întâmplă și de ce și care sunt limitele lucrurilor care i se pot întâmpla, tinde să aibă mult mai multă încredere decât atunci când are impresia că lucrurile se întâmplă cumva empiric.”
„Reflectarea în hârtii a actului medical este cheia. Mă refeream la partea cu dimensiunea umană ce poate preveni la nivel de voință ca pacientul să dea curs unei agresiuni juridice la adresa medicului. Uman vorbind, chiar dacă unii pacienți ar fi conștienți că din punct de vedere documentar, medicul nu stă bine, ei pot lua decizia etică «de a nu face rău». Evident că nu este o situație general-valabilă, în plus tu, ca medic, nu poți conta pe faptul că oamenii își aduc aminte cu exactitate discuțiile purtate”, concluzionează Gabriel Albu.
—
Gabriel Albu, Managing Partner, Cabinetul de avocatură Albu Morar, este unul dintre pionierii dreptului penal al afacerilor în România, în sens modern. Gestionează cauze complexe de criminalitate economică, la cel mai înalt nivel de reprezentare, precum și cazuri de malpraxis profesional.
Cabinetul de avocatură Albu Morar oferă consultanță și reprezentare juridică și servicii juridice specializate în domeniul malpraxisului medical, atât din perspectiva prevenției, cât și a cazuisticii penale și civile reactive.
Webinarul CRED în Medicină: Comunicarea eficienta si procedurizarea adecvata, masuri complementare pentru prevenirea riscurilor de malpraxis a fost organizat în cadrul platformei EventsMax.ro, cu suportul NORD – Grupul Medical Provita.
Programul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală. Pentru mai multe informații despre Program, vizitați www.credinmedicina.ro.