„Boala îl face pe om să fie foarte sensibil, orice gest are valoare mult mai puternică decât în alt context”, a afirmat Lect. Univ. Dr. Narcisa Gianina CARANFIL, Psihoterapeut, Lector la Universitatea „Petre Andrei” din Iași, în cadrul webinarului „CRED în Medicină: Comunicarea cadrelor medicale cu pacienții, în situații conflictuale sau potențial conflictuale”, desfășurat în data de 25 iulie.
Lect. Dr. Narcisa Gianina Caranfil are o vastă experiență în domeniul psihologiei, iar, în cadrul webinarului a abordat subiecte precum: modalități eficiente de comunicare în situații tensionate, tehnici pentru gestionarea conflictelor și reducerea stresului asociat acestora.
Ce ne vindecă mintea, sufletul și trupul?
„Dacă vreți termen general, iubirea, dar dacă vreți în detaliu, este să fim văzuți și ascultați. Este cel mai bun medicament pentru a fi integri, echilibrați din punct de vedere al sănătății noastre, de la cea mintală până la cea a corpului și cea emoțională. Este important, e vindecător numai modul în care interacționezi pentru prima dată cu medicul, cu doctorul din fața ta.”
De ce este importantă relația dintre cadru medical și pacient
Psihoterapeutul a vorbit despre puterea autosugestiei în îmbunătățirea stării de sănătate a pacientului: „Pot să mă vindec și pot să-mi susțin corpul cu ajutorul gândurilor, fizica cuantică demonstrează asta. Energia gândului duce mult mai ușor către însănătoșire sau pot să nu simt că primesc hrana emoțională, pentru că poate mie îmi este mai greu, poate că medicul este mai obosit și atunci consider că sunt un caz pierdut. Din start energia cu care eu aș putea să lupt contra bolii se diminuează.”
„Meseria de cadru medical înseamnă în primul rând a fi om.”
„Este foarte ușor să spui «te înțeleg, înțeleg prin ce treci», dar meseria de medic, de cadru medical, înseamnă în primul rând a fi om, iar a fi om înseamnă să fii autentic. Această meserie o alegi și o faci pentru că așa simți vocațional, te simți împuternicit prin dorința de a face bine.”
Este important modul în care poți să comunici, încât să aibă efect, să vezi și să auzi, a subliniat Lect. Dr. Caranfil, precizând: „Cel mai important aspect este relația pe care o construiești cu pacientul, dar și cum o faci. Trebuie să fii acolo, prezent, cu ochii tăi și cu urechea ta, prezent la el.”
Ignoranța e cea mai grea energie de dus pentru un om bolnav: „De la cuvinte pe înțelesul fiecărui pacient, de la clarificarea pe care o cerem să vedem dacă am înțeles, prin reformulare, prin repetare, prin parafrazare, la ținuta noastră nonverbală. Este foarte important să avem acea ținută deschisă, o poziție corporală deschisă.”
Printre capacitățile necesare unui cadru medical în relația cu pacientul, psihoterapeutul menționat și empatia, explicând: „Să fim atenți, să nu-l întrerupem, să-l lăsăm să-și spună problemele, pentru că în terapie una dintre strategiile de vindecare, de ventilare emoțională este doar să asculți. Fiind ascultat, pacientul simte și construiește relația terapeutică, relația de încredere; când are încredere în cineva, are încredere și în el, iar încrederea aceea îi dă forță.”
Referitor la comunicarea diagnosticelor grave, cu un impact puternic negativ, Lect. Dr. Caranfil recomandă cadrelor medicale „să nu stea după birou, să fie față-n față, la o masă, așa cum se face în psihoterapie. Poate avea impact mult mai pozitiv dacă se face fără bariere.”
Atunci când apar situații conflictuale există o tehnică utilă, care cuprinde 4 pași:
- Oprește-te înainte de a acționa;
- Ia o pauză, o gură de aer;
- Observă emoțiile celui din fața ta, dar și emoțiile tale. Observă de ce este pacientul furios, curios, de ce nu are răbdare etc.;
- Du la bun sfârșit ceea ce ți-ai propus, fă procesul pe care ai vrut să-l faci inițial.
„Observă-te și observă. Recomand cursurile de dezvoltare personală. Poate că nu poți să lucrezi cu o anumită tipologie de oameni pentru că te-ai confruntat pe parcursul vieții cu diferite situații, cu diferite categorii de oamenii și acum îți este greu să comunici cu acea categorie, dar inconștient, vrei să fii cel mai bun medic”, conchide Lect. Univ. Dr. Narcisa Gianina Caranfil, Psihoterapeut, Lector la Universitatea „Petre Andrei” din Iași.
___
Webinarul Comunicarea cadrelor medicale cu pacienții, în situații conflictuale sau potențial conflictuale a fost al șaptelea din cadrul Programului CRED în Medicină, derulat de Oameni și Companii, cu suportul NORD-Grupul Medical Provita.
Partener în promovarea evenimentului: platforma EventsMax.ro.
Programul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală. Pentru mai multe informații, vizitați www.credinmedicina.ro .