Oportunitatea înființării formale a Consiliului Siguranței Pacientului a fost principala temă a celei de-a treia ediții a dezbaterii dedicate siguranței pacientului și organizate de Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate (ANMCS), în parteneriat cu Oameni și Companii, miercuri, 27 noiembrie, la Hotel Pullman din Capitală.

”Siguranța pacientului trebuie să fie în centrul tuturor acțiunilor și demersurilor din sistemul sanitar. Și trebuie să fim conștienți că și din erori putem învăța. Trebuie să eficientizăm acest sistem, ținând cont de mecanismele lui de funcționare și sunt convins că, unindu-ne eforturile, vom putea ajuta real pacientul”, a arătat președintele Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS), Vasile Cepoi, coordonatorul proiectului privind înființarea Consiliului Siguranței Pacientului.

La întâlnire au mai participat atât reprezentanți ai asociațiilor de pacienți, ai Colegiului Medicilor din România, manageri de spital, cât și oficiali, reprezentând Parlamentul, Administrația Prezidențială, Ministerul Sănătății, CNAS.

Una dintre concluziile acestor dezbateri se referă la necesitatea unei colaborări formale între asociațiile de pacienți și specialiștii din domeniul medical, în vederea optimizării procesului de interacțiune cu instituțiile publice din domeniul medical și în vederea fluidizării și creșterii transparenței deciziilor care pot îmbunătăți siguranța pacienților și accesul acestora la tratamente și medicații eficiente.

Potrivit lui Vasile Cepoi, Consiliul Siguranței Pacientului ar trebui să reunească toți actorii importanți ai sistemului de sănătate: oficiali, alături de cei doi mari parteneri ai acestui sector: pacienți și profesioniști, personalul medical.

Inițiativa ANMCS de consituire a acestui grup de lucru a avut la bază, potrivit lui Cepoi, ideea de minimizare a erorilor medicale, o problemă de sănătate publică, ce constituie, potrivit datelor, a treia cauză de deces. Acest demers vine după ce ANMCS a înființat și un Registru Național al Evenimentelor Adverse, pentru încurajarea semnalării și identificarea cauzelor principale ale erorilor din sistemul sanitar. Potrivit datelor oficiale, 80% dintre erori sunt atribuite aspectelor de management, iar 20% celor implicați.

Una dintre problemele semnalate în cadrul reuniunii a fost și inexistența datelor la nivel de sistem, care ar putea ușura stabilirea unor strategii clare, adaptate situației reale. Tocmai de aceea, și medicii ar trebui să acorde o atenție sporită completării informațiilor în sistemul electronic. Lipsa unui management clinic la nivel de sistem este altă problemă identificată.